Co je filtr pevných částic (DPF, FAP)
Filtr pevných částic neboli DPF či FAP je stejně jako katalyzátor umístěn ve výfukovém systému. V dnešní době je součástí všech vozidel s dieselovým motorem. Jeho funkcí je bránit rozptylování sazí a prachových částic při jízdě a snížení emisí ve městech. DPF je v podstatě keramická vložka výfuku se systémem drobných kanálků, které zachycují uvnitř filtru pevné částice (saze) vzniklé při spalování a ven propouští jen čistý vzduch.
Jak funguje filtr pevných částic a regenerace
Při pomalejší jízdě ve městě vzniká nejvíce sazí a prachových částic. Ty se ukládají ve filtru pevných částic, postupně zaplňují jeho kanálky a zhoršují jeho průchodnost. Když jedete delší dobu konstantně vysokou rychlostí (na dálnici), vozidlo provádí tzv. dynamickou regeneraci filtru pevných částic. Vysoká teplota ve výfukovém potrubí automaticky spaluje zachycené saze.
Při vyšším zanesení filtru pevných částic čidla tlaku ve výfuku vyhodnotí nutnost regenerace. V tomto případě se mimo město spustí tzv. aktivní regenerace filtru, která spočívá ve vstřiku nafty do výfuku, zvýšení teploty nad 500 °C a spálení sazí.
Životnost filtru pevných částic
Každá součástka ve vozidle má svou životnost, stejně tak filtr pevných částic. První generace DPF měly životnost okolo 80 tisíc ujetých km. Postupem času se technologie filtrů zdokonalila. U současných osobních automobilů se tak při správném zacházení s vozidlem životnost filtru pevných částic pohybuje v rozmecí 150 – 200 tisíc km. U dodávek a užitkových vozidel je vzhledem k častějšímu režimu jízdy mimo město životnost filtru ještě delší. Na rychlost zanášení filtru pevných částic má vliv styl jízdy. Když vozidlo provozujete hlavně ve městě – časté rozjíždění, popojíždění v kolonách, rychlost do 60 km/h – nemůže filtr v těchto podmínkách efektivně spouštět regenerace. Při tomto stylu jízdy se může životnost filtru pevných části zkrátit až o polovinu. Naopak když jezdíte dlouhé trasy mimo město konstantní vyšší rychlostí – při zařazeném vyšším rychlostním stupni ve středních otáčkách – filtr pevných částic má možnost pravidelně regenerovat a jeho životnost se tak prodlužuje.
Odstranění filtru pevných částic DPF a FAP
Máte vůz s naftovým motorem novější generace a objevili se vám problémy s výkonem? Došlo u vašeho vozu k rozsvícení kontrolky motoru, popř. několika kontrolek a následně díky tomu i k omezení výkonu motoru? Má váš vůz vyšší spotřebu paliva než obvykle? Zvyšuje se vám z nějakého důvodu hladina motorového oleje a vy nevíte proč?
Pokud je vaše odpověď na některou z otázek ano, pak máte automobil vybaven s největší pravděpodobností již špatně fungujícím filtrem pevných částic.
Pokud nechcete již nadále riskovat potíže s tímto zařízením, které výrazně ovlivňuje chod motoru a může i výrazně snižovat jeho životnost, nabízíme trvalé řešení spočívající v trvalém mechanickém a softwarovém odstranění tohoto filtru z vozidla.
U jakých vozidel je možné filtr odstranit
Filtr pevných částic je možné odstranit u většiny dieselových vozidel tímto filtrem vybavených, které mají řídící jednotku Bosch EDC-15, EDC-16, EDC-17, Denso, Magneti Marelli, Siemens SID a Siemens PPD. Jsou to zejména vozidla Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Fiat, Ford, Hyundai, Chevrolet, Chrysler, Kia, Lancia, Land Rover, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Suzuki, Seat, Subaru, Škoda, Volvo a Volkswagen.
Veškeré uváděné nárusty výkonů a snížení spotřeby jsou orientační a mohou se lišit. Veškeré úpravy jsou určeny pouze pro sportovní účely a po úpravě se vozidlo stává nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích dle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č.56/2001 Sb.
Veškeré úpravy jsou prováděny pouze na výslovný (písemný) souhlas majitele vozidla, který zodpovídá za technický stav vozidla.
Softwarová úprava v řídící jednotce motoru 2.000 – 8.000 Kč
Softwarové spuštění vynucené regenerace DPF/FAP filtru 500 – 1.200 Kč
Diagnostický test a funkce DPF/FAP filtru 300 – 1.000 Kč
Cena se odvíjí od typu vozidla.