Turbodmychadlo je zařízení, které se, lidově řečeno, stará o to, abyste měli pod kapotou mnohem více koní a nemuseli kupovat auta s obsahem 4 litry a více. Turbodmychadlo využívá výfukové plyny, které opouštějí motor, k roztáčení turbíny, která naopak pumpuje do motoru mnohem větší množství vzduchu, než zvládne klasické sání u atmosferických motorů.
Díky tomu dostaneme do motoru mnohem více vzduchu, s tím také paliva a výkon tak může jít nahoru, aniž bychom nutně zvětšovali obsah
Nejčastější poruchy turbodmychadel se vyskytují po vniknutí nečistot k lopatkám turbodmychadla. Například zbytky v sacím potrubí po destrukci předchozího turbodmychadla.
Také správné používání je důležité. Pokud jedete 130 km/h po dálnici a turbo je roztočeno na maximální otáčky, najednou odbočíte na benzinku a vypnete motor. V tu chvíli přes rozžhavené turbo neproudí olej a to se peče za živa. Navíc spečený olej může rovněž ucpat mazací kanálky a tím podepsat turbodmychadlu rozsudek smrti.
Turbodmychadlo a olej
Další kapitolou pro turbodmychadlo je olej. Protože je turbodmychadlo na oleji prakticky závislé, k mazání i k chlazení se používá motorový olej ze stejného okruhu, pochází další velká skupina závad z této oblasti.
Nečistoty v oleji, nebo opotřebovaný olej. Pokud se olej pravidelně nemění, ztrácí svou mazací funkci a může dokonce ucpat mazací kanálky. V tu chvíli se turbo nejen nemaže, ale ani nechladí. V těchto okamžicích je turbodmychadlo od jisté smrti jen malý kousek.
Repase turbodmychadel spočívá ve výměně renovaci poškozených dílů. Poté se turbodmychadlo seřídí a odzkouší.
Po vyčištění turbodmychadla a jeho kompletaci je provedeno vyvážení hřídele na vyvažovacím stroji. Po vyvážení je dále turbodmychadlo testováno, jakoby bylo přímo ve vozidle. Je tedy připojeno na mazací okruh a při rychlosti cca 30 000 otáček za minutu jsou sledovány provozní parametry, vibrace, mazání, úniky oleje apodobně.
Pokud je vše v pořádku, provedou se totožné testy při rychlostech kolem 100 000 otáček za minutu, což představuje zhruba horní hranici schopnosti práce turbodmychadla v automobilu.
Pokud jsou všechny provozní parametry v pořádku, je turbodmychadlo připraveno k montáži zpět do vozidla.